10 tipp, hogy olcsón megúszd Párizst

O Kitti 2018 október 28.

Először is le kell szögezni, hogy Párizs nem olcsó, és akkor nagyon finom fogalmaztam - az átlagosan 180 ezres hazai fizetésekhez viszonyítva pedig végképp nem az. A Champs-Élysées-n az ingatlanárak a világ második legdrágábbjai, és még egy egyszerű kávé is három eurónál kezdődik. De! Adok pár tippet, amivel sokat spórolhatsz időben és pénzben is, hogy aztán megadd magad a fények városának (azt hittem romantikus túlzás, hogy így hívják, kiderült, nem az, mert minden fényben úszik), Európa New Yorkjának - az októberi hosszú hétvégén Párizsban töltöttem pár napot.

Itt a Luxembourg-kertben vagyok éppen nagyon boldog

Kezdd el megtervezni az utat legalább három hónappal előtte!

Ezzel nagyon sokat segíthetsz magadon: találd ki, mikor akarsz menni, előtte három hónappal repjegyfoglalás, két hónappal  szállás, és a harmadik hónapra hagyd a költőpénz kiszámolását - ha  a megelőző két hónapban is tudsz még eltenni pénzt, akkor még annyira sem fog fájni anyagilag  az utazás mint tervezted. Ez leginkább európai úticéloknél működik természetesen, a tengerentúli utazásokra ennél jóval előbb el kell kezdeni a spórolást. Mindig legyen nálad vagy a bankszámládon pénz vészhelyzetre, sosem lehet tudni.

Repülő és vonat is!

Kicsit drágálltuk az utazás tervezésekor a repülőjegyárakat, és mivel volt ismerősünk Brüsszelben, aki feldobta, hogy menjünk tőle vonattal Párizsba, így ezen is spóroltunk. Ráadásul imádom Brüsszelt, nagyon élhető város (két lemez is becsúszott a táskámba a helyi lemezboltból). A brüsszeli expressz korán reggel indult Párizsba, majdnem 300 km/órával nem egészen nyolcvan perc alatt jutottunk el Párizsba, ez 260 km megtételét jelenti. Ja, és az árak, nagyjából 32 ezer forintba kerültek a Wizz Air és Thalys expressz retúrjegyek összesen. A vonat-és repülőjegyeket is érdemes jó előre megvenni.

Szállás Airbnb-vel, nyugodtan foglalj külső kerületben, sokkal olcsóbb!

Viszont mindenképp maradj az 1-3 zóna valamelyikében. Annál kijebb már nehézkes a közlekedés, így viszont a külvárosnak számító első zóna pereméről is megközelítheted a  belsőbb kerületeket a rengeteg metróvonal valamelyikével. A jegy a teljes metróhálózaton korlátlanul érvényes kilépésig. Az ötnapos jegy több mint harminc euró lett volna, mi vettünk egy tizes gyűjtőt, ami csak 14 euró volt, és napközben nem nagyon utazgattunk azt leszámítva, hogy be a városba, vissza a szállásra. Egyébként rengeteget sétáltunk, neked is ezt ajánlom, Párizsban isteni sétálni (Szajna-parton és vörösborral!)! Még az Airbnb-hez annyit, hogy négyen szálltunk meg egy nagyon szép stúdiólakásban, fejenként a négy éjszakánk kb. 26 ezer forintba fájt, a lakás pedig imádnivaló volt, nagyon szeretem mások lakását felfedezni, amikor nem látják :))

Eiffel-torony, Notre-Dame, Moulin Rouge, Sacré Coeur

Igen, a csomó kötelező látnivaló, amikre ma már másképpen gondolok, mint induláskor, mert valójában nincsenek kötelező látnivalók.

Ne kövesd el azt a hibát mint én, hogy a nem annyira testhezálló látványosságokhoz látogatsz el, mert muszáj, hanem válassz ki előzetesen egy szeletet Párizsból, ami tényleg nagyon érdekel.

Ha utólag módosíthatnám a választásaimat, akkor tuti, hog jazz klubokba és lemezboltokba járnék, olyan bulikba, amiket a helyiek is látogatnak, illetve biztosan elmennék a Pére-Lachaise temetőbe, ahol nemcsak Oscar Wilde vagy Jim Morrison nyugszik, hanem egy csomó más híres ember is, és állítólag baromi jó hangulata van a helynek is (még idegenvezetésem is lett volna hozzá, istenem!). Az Eiffel-toronynál sorbanállásra számíts már akkor is, amíg beengednek a torony köré, nagyon komolyan veszik a biztonsági ellenőrzést, fölmenetelhez pedig legalább 1-másfél óra várakozás szükséges.  Az első szintig 10, legfelülre azt hiszem,15 euróba kerül a jegy a párizsi panorámához. Akit ez érdekel, kalkuláljon előre.

A Notre-Dame-székesegyázba is 15 euró körül lehet feljutni, ha ezt ki is hagyod, belülről ajánlott megnézni, az inigyenes, de már kint is láthatod, hogy egy óriási gótikus csoda, aminek igencsak kalandos történelme volt a város történelmében. A nagy látványosságok közül ezt szerintem nem érdemes kihagyni.

A Moulin Rouge Párizs leghíresebb mulatóhelye a popkultúra áldásos hatásainak köszönhetően, szerintem simán kihagyhatod, mert - különösen kívülről - , nem túl izgalmas, sőt, nekem kifejezetten szomorú volt, ahogy a pónikat vitték be a lépcsőházba az aznapi revüszámok előadásához.

Sandman Free Tour Paris

Keress rájuk, mielőtt Párizsba mész! Nem először sétálok velük, nagyjából kétórás sétával végigvisznek a belváros legfontosabb nevezetességein, és kapsz hozzájuk egy csomó bennfentes információt is. A túra számos nyelven elérhető, és a végén annyit fizetsz, amennyit szerinted ért  a program - ezt közvetlenül a túravezetődnek adod, természetesen nem kötelező.

gray landmark building

Photo by JOHN TOWNER on Unsplash

Shakespeare and Company

Könyvesbolt, amit vétek kihagyni! A nemzetközi irodalmi sikerek az elmúlt évekből, rengeteg francia költő kötete, hatalmas sci-fi és spirituális választék, amerikai bestsellerek, irodalmi ínyencségek - az egész olyan, mintha kétszáz évvel ezelőtt matatnál egy autentikus könyvesboltban ( várni kell a bejutásra, de viszonylag gyorsan halad a sor).

Képtalálat a következőre: „shakespeare and company”

Louvre

Helyi tippként azt tanácsolták, hogy a világ egyik leghíresebb, legnagyobb múzeumát szerdán vagy pénteken nézzük meg, mert akkor éjjelig nyitva tartanak, de nem túl okos módon ezt nem fogadtuk meg. Amire készülj, az az embertömeg, még több tömeg és még több ember. Nem viccelek. Nekem nagyon sokat elvett az élvezhetőségből a rengeteg szelfiző ember, akiktől sehova nem lehet odaférni, hömpölyögnek mindenütt. A helyi kontaktunk nem is javasolta, hogy egy négynapos párizsi kiruccanáson a Louvre-ba menjünk, mert képtelenség bejárni, nagyon sok időt kell rászánni, persze ezt se fogadtuk meg (igazad volt, Magdi!). Az egyiptomi részt végigszaladtuk, a görögöknél viszont kicsit már el tudtuk engedni magunkat, az maradandó élmény volt.

A Louvre monumentális, lenyűgöző, de tényleg óriási a tömeg, úgyhogy nagyon alaposan tervezzük meg mikor és hova megyünk a múzeumon belül.

Kapcsolódó kép

26 év alatt ingyenesen látogatható!

Kaja és pia, végre!

Hatalmas kultúrája van a bisztróknak, még bőven jó idő volt ahhoz, hogy kint lehessen ücsörögni a teraszokon. Sok francia éttermük van, viszont ezek elég drágák is, átlagosan 17-20 euró között mozog a főételek ára. Érdemes a helyiektől tanácsot kérni, hova menjetek, nekünk a sétás túravezetőnk adott tippet “olcsó” és jó helyre, erősen ajánlom az éttermet, úgy éreztem magam, mint egy francia szüfrazsett a XX. század elején. A hely neve: Bouillon Chartier.

A vörösbor szupermarketekben tök jó áron kapható, 4-5 euróért már minőségi vörösborokat lehet venni, étteremben ugyanezek sokkal-sokkal drágábbak, ki lehet vele ülni a Szajna-partra, ezt a helyiek is így nyomják. Ugyanitt rengeteg (de tényleg sok) sajt várja gazdáját, egyikünk az egész hazaút alatt a karakteresen szagló sajttól illatozott, de akkor is hazahozta, teljesen érthető módon, én pedig egy nap alatt megettem az összes sajtot, amit hazaszállítottam.

Amúgy szendvicseken és Quick Burgeren éltünk, máskülönben minden pénzünk elment volna a kajálásra.

Parfüméria, drogéria, Sephora

Minden sarokra jut egy különleges francia parfüméria, óriási kultúrája van a divatnak és a szépségápolásnak, ezzel talán nem lepek meg senkit. XIV. Lajos óta a fényűzés, a divat mint önkifejezési forma és státuszszimbólum, a francia kultúra szerves része, mindemellett milliós iparág. A Sephora üzletekben az összes nemzetközi kozmetikai márka ott van, de nem mindegyik minden egyes üzletben, erről érdemes előzetesen tájékozódni, egyébként egyszerűen lenyűgöző a választék (Urban Decay, Kat von D, Too Faced, Fenty Beauty stb). Ennek megfelelően az emberek is nagyon stílusosak, adnak a külsejükre.

Nem szoktam le a dohányzásról, és nem szégyellem >>

Swatchok mindenütt

10. +1 tipp

Mindenképpen menj be a Luxembourg-kertbe! Kevesebb a turista,  gyönyörű hely, jó lesz megpihenni egy pár órára.

Kövess Instagramon is! >> @kittiorszagh

Lánylétedre a Facebookon! >>

Olvass még!

Nem szoktam sütikről posztolni, de a Flamingo miatt muszáj >>

Az én feminizmusomról egyedül én döntök >>