Elutasították itthon az erőszakellenes kampány ötletét

lánylétedre 2015 április 27.

a Saatchi&Saatchi kampánya és az Éden Hotel zaklatási botránya egy időben zajlik

Teljesen véletlen egybeesés, hogy a TV2 -n futó Éden Hotel nemi erőszak botránya és a magyar ötlet alapján született erőszakellenes video egy időben kerültek itthon a közbeszédbe - utóbbi jelenleg egy grúz tévécsatornán futott, eredetileg nőnap alkalmából - itthon a kitalálók nem tudták megvalósítani. 

Az Éden Hotel jeleneteit nézni felkavaró és borzasztó nyomasztó érzés, azt illetően pedig sajnos csak sejtéseink vannak, hogy hány nő él át ilyen szituációkat. Az áldozatnak ebben az esetben sincs semmilyen felelőssége a történtekben, az erőszakoskodó játékostársának viszont annál inkább, ahogy rángatja, fogdossa a határozottan ellenkező lányt, majd verbálisan is többszörösen megalázza, butának nevezi. A TV2 közleményében hivatalosan is "csábításnak" nevezte a videoban látható jelenetet. 

Szerintünk viszont szexuális zaklatást láttunk az egyik legnagyobb kereskedelmi csatornán, amit a TV2 utólag - felismerés, bocsánatkérés, felelősségre vonás helyett- elbagatellizálni próbált és normálisnak állított be. 

Ezzel szemben a Saatchi&Saatchi reklámügynökség egy nők elleni erőszak kampány ötletével állt elő,aminek a megvalósítása végül itthon nem jött össze, jelenleg Grúziában a Rustavi2 nevű csatornán fut az ezzel kapcsolatos kampányfilm. 

Megkérdeztük a Saatchi&Saatchi kreatívigazgatóját, Tóth Andreát, hogy mi volt az eredeti céljuk a kampány ötletével és itthon miért nem tudták elkészíteni a kampányfilmet.

Miért nem lehetett megvalósítani itthon a kampányt? 
Tóth Andrea: - Próbáltunk itthon médiapartnert találni a kampányhoz. Volt, aki egyáltalán nem szeretett volna a témával foglalkozni. Az egyik csatornával végül voltak tárgyalásaink, de nem sikerült megállapodnunk. 

Hogyan jött az ötlet, miből indultatok ki?
A közönyös,"inkább elfordítom a fejem" viselkedésből szerettük volna kimozdítani az embereket egy olyan szituációval, ahol tényleg nem tudják elfordítani a fejüket. A televíziózás Magyarországon még mindig a legtöbb ember fő szórakozása, napi sok órában. (Grúziában is hasonló a helyzet.) Így adta magát, hogy a képernyőn csináljunk valamit, de nem hagyományos értelemben vett reklámot.

Bántalmazott nők és gyerekek segélyvonala: 06-80-505-101 (hétköznap este 6 és 10 között)


Miért tartottátok fontosnak a témát?

Az ügynökségünk több alkalommal is készített már kampányt ebben a témában az elmúlt években, és meggyőződésem, hogy a témáról nem lehet eleget beszélni. A közöny óriási, és egy olyan ötletet kerestünk, amely azonnal beszélgetéseket indíthat. 
 
Miért éppen ezt a szituációt/tematikát választottátok?
Ez a szituáció maga volt az ötlet. Azt tartottuk szem előtt, hogy zavaró, bántóan kellemetlen legyen a helyzet, mintha csak olyan dolgot látott volna a néző, amit nem lett volna szabad. És így van, ezt nem szabad. Sem tévében, sem máshol.

Az erőszak nem a pofonnal kezdődik. A verbális erőszak a “belépő szint”, de innen sajnos gyorsan eszkalálódhat a helyzet például zárt ajtók mögött. 

A nők elleni erőszaknak számos nyílt és burkolt formája létezik. Miért éppen a domestic violence-re esett a választás?
Ilyen tekintetben nem tettünk különbséget az “erőszak formái” között, mert minden formája elítélendő. A domestic, azaz családon belüli erőszak elsősorban a nőket érinti, de ahogyan írtam, ez nem kizárólag a pofont jelenti. Lehet lelki, verbális, fizikális a bántalmazás. Ezt a viselkedési mintát időben fel kell ismerni, és lépni. Szeretném kiemeleni, hogy nem az áldozatokhoz akartunk szólni, az ennél sokkal szenzitívebb téma, ahhoz finomaban kell közelíteni. Ahhoz a közönséghez akartunk eljutni, akik maguk is azt gondolják, hogy az erőszak bármilyen formája elítélendő, de ezt a véleményüket nem hangoztatják. Ehhez bátorság kell, hogy fel merjék vállalni a véleményüket. Ki kell állni a bántalmazás ellen. Ehhez kerestünk egy bátor ötletet.

Érdekes az összecsengés az Éden Hotel című valóságshow-val, ami a TV2-n fut. A csatorna éppen a nemi erőszak vádja alól bújt ki közleményben - szerencse a szerencsétlenségben, hogy éppen most jött ki ez a kampányfilm . Mi a véleményetek erről?
Ez puszta véletlen, a kampány a nemzetközi nőnappal egyidőben futott Grúziában. De minél több emberhez eljut az üzenet, annál jobb. Minden alkalmat meg kell ragadni, hogy elítéljük az erőszakot.

Terveztek hasonló társadalmi célú kampányokat?
Korábban is voltak ilyen kampányaink, és ez után is tervezünk hasonló akciókat. Remélhetőleg itthon is. 

Ha úgy érzed, bántalmazás áldozata vagy, fordulj bizalommal  a NaNE Egyesülethez!

Keress Facebookon is! >>

lánylétedre az Instagramon >>

Kommentek

süti beállítások módosítása