Nehéz nemet mondani, ha megtanultál mindenre igent mondani - a semmittevés dicsérete

O Kitti 2019 május 14.

Kapkodod a fejedet, mert megint tengernyi program, találkozó  gyűlt össze, te pedig közben másra sem vágysz, csakhogy végre egyedül lehess, és elmerülj egy kád forró fürdőben vagy pizzát egyél pizsamában, Netflixet bámulva? Teljesen megértelek. A túlvállalás általános jelenség, ezért adok pár tippet, hogyan gyakorold a nemet mondás művészetét, amivel az alattomosan bekúszó, permanens lelkiismeret-furdalás is megelőzhető.

alexander-popov-1501789-unsplash.jpg

Photo by Alexander Popov on Unsplash

Hétfőn egy szülinap, szerdán túlóra, csütörtökön baráti lelki elsősegély, hétvégén családlátogatás - vasárnap este veszed észre, amikor hullafáradtan esel az ágyba, hogy megint eltelt egy hét úgy, hogy nem értél rá tornázni, olvasni vagy elmenni arra a kiállításra, amire már hónapok óta tervezel? Ó, vagy a leginkább alulértékelt programot űzni: SEMMITTENNI.

A kötelességeit, napi teendőit mindenki tudja, ez a cikk most nem ezekről szól.

tyler-nix-426749-unsplash.jpg

Photo by Tyler Nix on Unsplash

Ha ismerősek a fenti sszenvedések, akkor valószínű, hogy túlvállalod magad. Jó barát, barátnő/feleség, kolléga, anya akarsz lenni, úgy, hogy többféle szerep ideájának akarsz megfelelni, amivel csak az a baj, hogy nem a te elvárásaid. De most komolyan! Miért nem az a legfontosabb, hogy te jól érezd magad, legyen az bármitől? Engem az egyik legjobban kikapcsoló, totál értelmetlen elfoglaltság, hogy kozmetikumok összetevőlistáit böngészem online órákon át, vagy megelégedettséggel tölt el, ha felfedezek egy új kínai boltot, ahol ötszáz forinttal olcsóbb a Parodontax fogkrém (ínyvérzés ellen tényleg a legjobb!).  Amíg csak teljesíteni akarsz, addig szinte biztos, hogy minden hétvégére lemerülsz. Ezek a mentális, lelki energiák ugyanúgy működnek, mint a fizikai határaid: ha nem gazdálkodsz velük optimálisan, nem is tudnak újra feltöltődni.

Sok nő tanulta meg, hogy engedékenynek, elérhetőnek kell lennie, pedig igazán nem pedig  felismerni és elfogadni a saját érzelmeit, és azokat helyezni legelőre. Önzőnek hangzik? Valójában ez az alap az egyedüli, ami biztosíthatja a másokhoz való kapcsolódásodat, hiszen ha jobban belegondolsz, mit adhatnál másoknak, ha a saját érzelmi szükségleteid sincsenek kielégítve? 

Érdekes megemlíteni a humanisztikus pszichológiát és Carl Rogerst, aki szerint az ember elemi igénye az önmegvalósítás, minden, ezzel a törekvéssel ellentétes szociális élmény és hatás az egyén szorongását okozza, aki ez ellen védekezni is képes úgy, hogy tudatosan elhárítja a külvilág hatásait.

Így őrzöm meg a józan eszem a social mediaban >>

Jöjjön 5 tipp ahhoz, hogyan találd meg az egyensúlyt magad és a külvilág szükségletei között. Nem találtam fel a spanyolviaszt, viszont nekem bejöttek, és ha valamelyikőtöknek segíthet, már megérte.

Ezek között sok igényel gyakorlást, nem biztos, hogy elsőre vagy akár harmadszorra be tudod őket tartani. Hagyj magadnak időt, engedd meg, hogy szépen lassan bontakozzon ki, mire is van szükséged.

  • fogadd meg elsőként, hogy a legfontosabb a saját boldogságod és lelki békéd. Ez az, amire a legnagyobb hatással lehetsz, minden más a sorban csak ezután következik (ez a legnehezebb pont, jól az elejére tettem, mert egyben a legfontosabb is).
  • szánj időt arra, hogy a fejedben vagy akár egy mindmap segítségével számba veszed a kapcsolataidat: ki az, akivel minden találkozást alig vársz, és ki az, akinél csak kötelességnek éled meg a beszélgetéseket. Hagyj teret a megérzéseidnek, azok legtöbbször nem hazudnak.
    marivi-pazos-226486-unsplash.jpg
    Photo by Marivi Pazos on Unsplash

  • nehéz átszokni a nemet mondásra, ha megtanultál mindenre igent mondani. Amikor legközelebb automatikusan elvállalnál valamit, állj meg egy percre: miért csinálod? Biztos, hogy a sokadik program megszervezése a héten a te feladatod? Mi történik, ha nemet mondasz, fogalmazd meg magadnak! A negatív érzések kimondása fél siker (és ahh, kurvajó érzés!). Érdemes valamit csak azért csinálni, hogy ne érezd magad rosszul? Ki állítja fel a mércét, hogy mitől érezd magad kellemetlenül? Mások vagy te magad?
  • ne félj a konfliktustól. Ha elkezdesz visszautasítani meghívásokat, kevésbé kifelé fókuszáltan élni, a környezeted ezt észre fogja venni, hiszen ahhoz szoktak hozzá, hogy folyamatosan elérhető vagy. Ha ezt szóvá teszik, legyen egy kész válaszod, ami alapvetően arról szól, hogy szeretnél befelé fordulni és jobban odafigyelni magadra. Akinek fontos vagy, meg fogja ezt érteni, másfelől azért is remek módszer, mert az emberek észreveszik, hogy vannak határaid (végre!).
  • az online lelki tanácsadás, chatelés nem csak időzabáló, de kevéssé vezet eredményre, mint egy személyes találkozás. Ha végre leültök egymással beszélgetni, újra lesz mit mondanotok egymásnak, wow!  Chaten sokkal több minden félreérthető és nehezen is követhető, tartsd meg sima információcserére, ahhoz tényleg nagyon hasznos.

ps: egyébként a szenvedélynél jobbat nem tudok, de a langyos semmittevés biztos, hogy alulértékelt, pedig legalább annyira szükséges, mint ezer fokon izzani! 

 

lánylétedre az Instagramon >>

 

Kövess Facebookon is! >>

 

Azzal az emberrel mit csináljak, aki hazaküld szülni? >>

Kommentek